Wednesday, September 20, 2006
I'll try being nicer if you'll try being smarter
ADVARSEL: Lang post med MASSE sutring og mange rare tanker.



ÅÅÅÅÅH jeg blir gærn! Det er så mange BLONDE jenter i UK! The Guardian (tror det var dem) gjorde en undersøkelse for omtrent en måned siden hvor det kom fram at 76% av engelske jenter mellom 13 og 18 år drømmer om å bli en "Footballer's wife". Det er nesten så man får lyst til å grine. Hvor blei det av jenter med ambisjoner, med bein i nesa, som tør å stikke seg ut, som tør å ha egne meninger? Har de alle forsvunnet i en skog av Gucci og Prada, Manolo Blahnik-sko og små hunder med rosa "bling"-topper? Satt og så på Oprah tidligere i dag (når jeg har fri, tilbringer jeg gjerne dagen med Oprah og Dr. Phil, jeg innrømmer det glatt) og de snakka om nettopp dette, Pink var der og snakka om "Stupid Girls" og... Det var fire tenåringsjenter der som tilbrakte hele fritida si med å se mest mulig ut som diverse b-kjendiser og de hadde en total mangel på egen personlighet som nesten fikk meg til å grine! Jeg høres sikkert ut som en dårlig pop-sang fra 80tallet om "å finne seg sjæl" men er det ikke på tide at noen tar et skikkelig - og da mener jeg ikke bare et par artikler i adressa om moteklær for barn, og et par bekymra uttalelser fra "fritenkende" barnepsykologer- oppgjør med dette? Noe må gjøres, jeg vet ikke hva og jeg vil ikke bli dratt inn i noen slags feministisk, kvinnefrigjørende greie - ordet FEMINIST er så innmari negativt lada, det er synd og skam at såkalte "feminister" i tiårevis har fått lov til å ødelegge hele ideen med latterlige, "petty" (hva ER det ordet på norsk?) saker som at det ikke lenger er lov til å bruke ord som en kjønnslig lada i offentlige sammenhenger... "Talsperson" isteden for talsmann og så videre. Det er så mye stigmatisering ute og går! AAAAAAAARGH. For den del er jeg også lei av at mannlige teknikere alltid skal hjelpe meg løfte tunge ting på jobb kun fordi jeg er 1 - kvinnelig, 2 - blond, 3 - relativt liten. Hvis jeg trenger hjelp spør jeg om hjelp. På samme tid - lei av at de samme teknikerne blinker vantro når de ser meg lese Marie Claire i lunjsen, eller som i går måtte se to ganger da jeg hadde skifta etter jobb for å dra ut på byen. Selv om jeg tilbringer 8 timer hver dag med verktøybelte og vernesko betyr ikke det at jeg ser ut som ei traktorlesbe etter arbeidstid! (vil på dette tidspunkt sende en unnskyldning til alle traktorlesber der ute, det er deres valg å ha en slik livsstil og det respekterer jeg fullt ut (aaaaah politisk korrekthet... don't get me STARTED))
Mot slutten av førsteåret på LAMDA diskuterte vi kvinnelige teknikere i middagspausen og min gode venn Nick kalte meg "tomboy" og rett etterpå "boyish" uten å tenke seg om. Jeg ble så sinna at jeg begynte å grine. Greit, jeg har ikke lange rosa negler, egen stylist og luft i hodet, men jeg er da ikke noe mindre kvinnelig for det? Ja, jeg elsker å stå med kabelstøv og smurning i hele fjeset på en stige 6 meter i været, svett og jævlig. Men få ting gjør meg gladere enn å ha et ryddig hus og middag klar når Mark kommer hjem på dagene han jobber og jeg har fri. Jeg nyter å bruke uanstendige mengder penger hos frisøren nå og da (det blir ikke bedre enn å sitte i en massasjestol med en stor kopp te mens noen styler håret ditt). Jeg drikker øl - OG hvitvin. Jeg griner når jeg ser romantiske komedier men jeg synes prompehumor er dødsartig. Og jeg føler meg like sexy i RBK-skjorte eller "blacks" (backstageklær) som i små kjoler og høyhælte sko! Jeg er kanskje skarpkjefta og jeg gidder ikke kaste bort tid med å smiske og skrape for folk, men jeg er lojal og vil gjøre hva som trengs for å hjelpe en venn som trenger det. Så hva er jeg? En slags hybrid?


...


Så, når DET er ute: Var på galaforestilling av "Wicked" i går - musikalen om livet til heksene i "Wizard of Oz". Hvis du liker Disney-musikaler, musikaler som ikke har noen ambisjoner om å være "kunst" - kom til London og se. Jeg digger den. Fantastiske sanger (hovedrolleinnhaver har den utroligste stemmen jeg noensinne har hørt, utrolig spenn og styrke), kulisser kostymer lys alt er gjennomtenkt og... jah. Kom og se Wicked :)
posted by schti @ 3:04 PM  
2 Comments:
  • At 5:28 PM, Anonymous Anonymous said…

    åå savner kjersti!

     
  • At 5:38 PM, Anonymous Anonymous said…

    Må jeg få minne om at SpiceGirls var jenter med ambisjoner, med bein i nesa, som stakk seg ut og hadde egne meninger. Og at værtfall to av de er/har vært fotballkoner. Den ene så til de grader og (nevner ikke navn).

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me


Name: schti
Home: Angel, London, United Kingdom
About Me:
See my complete profile

Previous Post
Archives
Links
Template by
Free Blogger Templates