Monday, October 16, 2006
I'm a Londoner now...
Viktige ting som har skjedd den siste måneden...

- Jeg har endelig fått meg fullt funksjonelt bankkort. Så nå kan jeg betale med kort i butikk... og bruke telefonbank, men ikke nettbank ennå. Men det kommer - jeg kan oppgradere når kortet har vært i bruk en stund.

- Jeg har fått fastlege. Og NHS-nummer (helsevesenet)

- Jeg har sagt opp brille- og linseavtalen hjemme i Norge og funnet meg optiker i London

- Jeg har registrert meg hos skattefuten (jeg elsker det ordet :) )

- I morra skal jeg på møte for å få National Insurance nummer - samme som.. eh.. Trygdenummer? Personnummer? i Norge. Altså... du betaler så og så mye hver måned avhengig av inntekt, og så får du pensjon og sykepenger og sånn.

- Så snart det er i orden... skal jeg melde utflytting hos trygdekontoret i Norge. Da vil det så "emigrert" ved siden av navnet mitt i folkeregisteret.

- Om to uker begynner jeg opplæring som lyskjører på "Stomp", med mulighet for å dra ut på turne i Europa etter jul hvis alt går etter planen... så hvis jeg består opplæringa har jeg fast jobb fra midten av November.

- Jeg har fått min første skikkelige lønnsutbetaling (med skattetrekk og NI-trekk og hele greia) i England

- Og dro derfor ut på shopping i dag. I dag var første gang jeg har shoppa i London, kjøpt ting til full pris. Kvalitetsting og ikke bare billig halvpris dritt som jeg har gjort til nå. (En koksgrå, løsstrikket vest i mohair fra Zara, en fransk-inspirert offwhite topp med puffarmer og tilhørende svart/hvitt stripet skjerf fra River Island (elsker den butikken), en svart galaxy-utringet bluse med svart blondekant og røde roser printet på fra TopShop, og sorte, legghøye støvletter i falskt skinn (selvfølgelig) med snøring bak og minihæl - fra Office.)
Det fikk meg til å føle meg voksen.


Og ellers... så... har jeg hjernerystelse etter å ha skalla hodet i metallkanten på en AVskjerm på jobb torsdag, har akkurat fullført 3 1/2 uke ved Royal Court theatre på en nyskrevet forestilling kalt Piano/Forte av Terry Johnson - genialt stykke, veldig morsomt og kraftfult, hvis det noensinne settes opp igjen bør det sees), og er i full gang med å planlegge Halloween-fest i huset til Kara (som var kulissedesigner på Titus i sommer.)

Åh, jeg laga skikkelig digg middag i går - tok 5 små biffer, skar et snitt på langs og fylte med parmesanost, stekte i hjemmelaget hvitløkssmør... anbefales! Med bakt potet og stekte sjampinjonger eller kantareller. Deilig!

På lørdag skal vi på middag - lillesøstra til Mark hadde nettopp 18årsdag og kjæresten hennes ble 20 forrige uke så vi skal ut og spise for å feire, hennes familie og hans... Er snakk om at vi skal dra på den der restauranten til Jamie Oliver hvor han slapp til 15 gangsterunger og lærte dem opp til å bli kokker. Glær mæ!

Jeg har bestilt flybilletter til jul... kommer hjem 20. desember, drar til Oppdal 25. og hjem til London 26. Kommer forhåpentligvis tilbake i Februar med Mark!

Håper alt står bra til med alle sammen - hvis noen har lyst til å komme på besøk har jeg to to-seters sofaer som er veldig behagelige å ligge på... :)
posted by schti @ 4:59 PM  
2 Comments:
  • At 6:50 AM, Blogger Mette said…

    Hei.

    Plutselig fant jeg meg selv lesende i bloggen din og takk for at du forsterker min lyst til å flytte til england enda mer! :D
    Kremt, jeg leste "to-seters sofa". Jeg skal til Southampton og London 18. og 19. november (open days på skolen) og hvis jeg i fullstendig krise ikke finner noe sted billigere enn femhundretusenkroner natta.... uhm, så hvor i London bor du i tilfelle?
    (ok, jeg vet jeg er temlig fremmed, men hei om vi skal bo i samme land etter hvert så kan jeg jo like gjerne kommentere i bloggen din. :) )

     
  • At 10:32 AM, Blogger schti said…

    Hehe. Jeg bor i Angel, en stopp unna King's Cross - så nord-øst London. Ser du etter hostel er hostelworld.com en glimrende plass å lete - men blir du hjemløs er det bare å si fra, sofasoving ordner seg nok helt sikkert :)
    Flytt til England! Alt er mye bedre her :)

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me


Name: schti
Home: Angel, London, United Kingdom
About Me:
See my complete profile

Previous Post
Archives
Links
Template by
Free Blogger Templates