Monday, July 09, 2007
"Dette bør single kvinner ha"
Satt og bladde igjennom nettets mange aviser her i kveldinga og ramla inn på Nettavisen's Side 2. "Dette bør single kvinner ha", het artikkelen, og jeg tenkte "Jøss, dette må jeg jo sjekke ut, kanskje det er en side full av kule dingsebomser for jenter som endelig har bestemt seg for å kaste guttekreket på dør, eller gode tips for ting jenter kan gjøre uten noen som helst mannlig medvirkning..." Jeg så for meg alt fra kosepledd til dildoer til mace, med andre ord.
Istedet finner jeg dette rælet av en artikkel. Ifølge Side 2 bør single kvinner ha:

- Et fantastisk bilde av deg selv
Ok, ja, i utgangspunktet er dette en glimrende ide, ingenting er bedre for selvtilliten enn et bilde av deg selv hvor du ser utrolig bra ut. Men for din egen del! Ikke for å imponere en tilfeldig gutteslamp som er på jakt etter øl i kjøleskapet ditt.

- En bra CD
Mange gutter er svært musikkinteresserte og CD-samlingen din kan være et av de første stedene han vil undersøke når han kommer hjem til deg. Dette er vel og bra om du har en stor og variert CD-samling, men om det bare er Lene Marlin og Atomic Kitten i samlingen din er det ikke like stas. Sørg for å ha minst en kvalitets-CD i hyllen og sørg for at du har hørt på den. Om du er usikker på hvilken CD du skal kjøpe kan du spørre om råd i platebutiken.

Men det var denne som fikk meg til å le høyt. "En bra CD"? ...hallo?
FØRST og fremst. La oss definere "kvalitets-CD". En klassiker, kanskje? Som... Pink Floyd's The Wall? Iron Maiden? The Cure? Nirvana? David Bowie? Sputnik?
Jeg blir så SINNA på folk som skal klassifisere musikk. Hva som er bra musikk er da helt personlig. Hvis du har lyst til å høre på Lene Marlin og Atomic Kitten (altså, jeg har en Lene Marlin CD jeg også, fra mine ungdomsangstdager) så er da vel det helt opp til deg selv! Jeg kommer ikke til å dømme deg ihvertfall. (Om favorittsangen din er "My boobs are ok" derimot, bør du få hodet ditt undersøkt snarest.) Musikk er en så personlig greie. Dessuten varierer det vel med sinnstemning og hvor du er i livet? Jeg tilbrakte vinteren med en sær blanding av David Usher og Imogen Heap og det sier vel litt om hvordan jeg følte meg. For et par uker siden var jeg helt oppi Crazy Town og Rage Against the Machine, mens nå er jeg inn i Nirvana og jenterockpop alla Terra Naomi og the Pierces. Poenget her er vel at alle skifter musikksmak innimellom og det synes jeg er helt ok. Jeg kommer ikke til å hate deg selv om du hører på Pussycat Dolls.
DESSUTEN; enhver gutt med bra musikksmak (ja, jeg vet jeg motsier megselv nå) kommer til å gjennomskue deg uansett, hvis du ikke vet hva du snakker om. Det hjelper ikke å ha Jeff Buckley i hylla hvis du kommer med utsagn som "Ja, jeg skal se ham på *insert generic summer festival here* om et par uker" (For de som ikke vet hvem Jeff Buckley er; han er død).

I tillegg nevner Side 2:
- En bra åpnings- og avslutningsreplikk (øh. ja, sjekketriks funker jo alltid (jeg er secretly en skikkelig sucker for dårlige sjekketriks faktisk, men ikke si det til noen (faen)))
- Kondom (ok, bra)
- Visittkort (huh? noe så innmari Norge, prøv å komme med visittkort ute på byen noen som helst annet sted i verden)
- et par høye hæler (altså, alle de bra datene/kjærestene jeg har hatt har jeg møtt i trainers eller skatesko. Det kan dog ha noe å gjøre med type steder jeg henger på/folk jeg henger med)
- en mannlig venn (...ok...?)

Det var igrunn den musikkbiten som fikk meg til å se rødt, ser jeg. Det er litt som artikkelen for litt siden som erklærte Palestinaskjerf for "in". Jeg har aldri vært noen Palestinaskjerfbruker men at det har blitt mote synes jeg allikevel er forkastelig.

Ah well. Rant over.
posted by schti @ 7:00 PM  
1 Comments:
  • At 7:56 AM, Blogger Ida Marie said…

    Kjersti! Flink er du! Høres utrolig slitsomt ut med turnén, du er steintøff som klarer å fortsette likevel! :)

    Savner deg.. Vi får ta igjen litt festing i september :)

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me


Name: schti
Home: Angel, London, United Kingdom
About Me:
See my complete profile

Previous Post
Archives
Links
Template by
Free Blogger Templates