Monday, July 23, 2007
going deeper underground
jeg har lyst til å skrive litt om undergrunnsgrupper. med det mener jeg samfunnsgrupper som anses som avvikere, eller ikke nødvendigvis avvikere, men ikke helt akseptert, i hvertfall. jeg har lyst til å ta for meg den gruppa jeg befinner meg i selv nå. ei gruppe jeg selv så ned på da jeg var yngre. skatere, rockere, punks. de er familie nå. jeg kunne aldri se for meg å returnere til den "vanlige" verden. det er lenge siden jeg levde i den og jeg skulle ønske fler mennesker kunne få øynene opp for hva det gjør med deg og livet ditt men jeg gidder ikke noe propaganda akkurat nå.
jeg pleide å hate skatere. på ungdomsskolen, da de først begynte å dukke opp i min omgangskrets, hata jeg dem som pesten. de lagde bråk, de skulka skolen, de naska, de brukte hasj, de drakk, de hang rundt omkring i store skremmende grupper, de så helt utrolig teite ut med buksa nede på knærne etc etc etc.
da jeg ble eldre hadde jeg det samme forholdet til rockere og punks, jeg syntes de var så utrolig klikkete, falske på sin egen måte - de hevdet å være så tolerante men allikevel fant jeg det vanskelig å få noen av dem til å akseptere meg, fordi jeg var annerledes. jeg nekta å gå med svart og hvit-stripete topper og ha 14 hull i øret og Converse, liksom. jeg likte den musikken jeg ville - Aqua og de Meij inkludert.
jeg satt og organiserte vennene mine på myspace i går kveld (ja jeg vet.), sletta folk jeg ikke egentlig bryr meg om, skrev meldinger til folk jeg ikke har sett på lenge etc... og det slo meg at alle som betyr noe i livet mitt akkurat nå - utafor Norge - tilhører undergrupper. men hovedvekten er skatere og ny-punks. en av ekskjærestene mine er et kjent navn innen skatemiljøet. han jeg dater akkurat nå er punkrocker. de menneskene som får meg til å føle meg som meg, hvor jeg ikke trenger å tenke eller føle meg ukomfortabel, eller overhodet bry meg om hva de tenker eller tror - de er alle hva "det vanlige samfunn" vil se på som utskudd.
mine beste venner har tatoveringer og piercinger over hele kroppen. mine venner ville sett utrolig teite ut i dress og med stresskoffert. de har rusproblemer, alkoholproblemer, personlige problemer, pengeproblemer, problemer med resten av verden. men de har store varme hjerter, kreative hjerner, sterke meninger, åpne hus, åpne armer, og jeg ville ikke bytta ut NOEN av dem for all normalhet i verden.
jeg er på et sted i livet mitt nå hvor alle forventer at jeg skal ta et karrierevalg som bringer meg høyere opp på karrierestigen, få meg en ny flott leilighet og ta et nytt steg i livet.
vel, jeg SKAL ta et nytt steg i livet. akkurat nå vil jeg fokusere på livet mitt, på hva som gjør meg til meg, hvilke mennesker jeg har lyst til å dele dagene mine med, hva som er viktig for meg. jeg innser mer og mer at det ikke inkluderer materielle ting, eller karrieresteg. jeg vil ha en lett jobb, om enn sannsynligvis underbetalt, og jeg vil ha et lettere scruffy, ungt kollektiv, med folk jeg trives med å sosialisere med. jeg vil ha en kjæreste, eller kanskje bare en gutt, som jeg kan le sammen med og leke med men som ikke forventer store ting av meg, eller seriøse ting. jeg vil ha et år hvor jeg setter nye utfordringer for MEG, istedet for å prøve å klatre høyere på samfunnsstigen. fuck society, I want LIFE.
jeg vil leve under samfunnet, jeg gidder ikke å tenke på hva normale folk gjør akkurat nå. jeg håper for deres skyld de innser at det er viktigere ting i livet enn penger og sosial status.

wow, dyp post, aner ikke hvor alt DET kom fra. nå skal jeg på metalbar og drikke øl og snakke om musikk og mennesker.
posted by schti @ 8:12 PM  
3 Comments:
  • At 8:31 AM, Blogger Ida Marie said…

    Åh, jeg digger ny-Kjersti :)

     
  • At 9:56 PM, Anonymous Anonymous said…

    Du overrasker meg. Jeg vet ikke hvilke forventninger jeg hadde uansett, men denne posten var veldig bra.

     
  • At 9:50 AM, Blogger schti said…

    takk for positiv kommentar :) det er lenge siden jeg har hatt tid og overskudd til å skrive skikkelig, det har vært mye de siste to-tre åra som har blitt liggende inne i hodet kan man si, som nå kommer ut.

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me


Name: schti
Home: Angel, London, United Kingdom
About Me:
See my complete profile

Previous Post
Archives
Links
Template by
Free Blogger Templates